Deze berekening is gemaakt voor een trein die 800 km/dag aflegt en ongeveer 400.000 passagiers per jaar vervoert.
Yara kan u helpen met:
Ons eigen merk AdBlue, Air1, dat reeds wordt geproduceerd sinds 2004 en wordt geleverd aan locomotieven voor de spoorwegen sinds 2010.
Om verzekerd te zijn van goede prestaties van uw SCR-locomotief, zorgt u ervoor dat u alleen AdBlue gebruikt die uit een betrouwbare bron van niet verontreinigd ureum komt, zoals het merk Air1 van Yara.
AdBlue is een eenvoudig te gebruiken en onschadelijk product, dat wordt opgeslagen in een speciale tank, gescheiden van de dieseltank. Vul deze tank gewoon met AdBlue wanneer u diesel bijvult. Wanneer de locomotief draait, wordt AdBlue in de uitlaatpijp gespoten die de motor verbindt met de SCR-katalysator. Na verwarming door de uitlaatgassen, wordt AdBlue door middel van een chemische reactie omgezet in ammoniak en kooldioxide. Wanneer de uitlaatgassen die stikstofoxiden, ammoniak en CO₂ bevatten, reageren met de katalysator, worden de NOx-moleculen omgezet in stikstof en waterdamp. In plaats van dat schadelijke stikstofoxiden worden uitgestoten, stoot de diesellocomotief stikstof en waterdamp uit, waardoor de vervuiling aanzienlijk wordt verminderd.
Momenteel zijn er slechts enkele diesellocomotieven in de wereld die zijn uitgerust met een SCR-systeem dat AdBlue nodig heeft. Op Europees niveau wordt momenteel gediscussieerd over het opleggen van grenswaarden voor NOx-emissies voor treinen. Dit is gekoppeld aan een revisie van de NRMM-richtlijn voor niet voor de weg bestemde mobiele machines (Non-Road Mobile Machinery).
Sommige Europese landen, zoals Zweden, hebben nationale wetgeving die de NOx-emissies beperken. Dit land is met name vooruitstrevend op dit gebied. Het spoorwegnetwerk is verplicht ervoor te zorgen dat alle nieuwe diesellocomotieven zijn uitgerust met een SCR-systeem voor de vermindering van NOx.
AdBlue® is a registered trademark of the Verband der Automobilindustrie e.V. (VDA).